Logo_medvitkant

THE FANTASTICKS!

The Fantasticks! och Shakespeare
När Oktoberteatern nu närmar sig upploppet av sitt Shakespeareår, spelar vi musikalen                    The Fantasticks! Denna charmiga, välljudande, poetiska musikal hade premiär 1960 på Broadway och kom att spelas på samma teater ända till 2002. Kopplingarna mellan The Fantasticks och Shakespeare är många. Kortpjäsen, som musikalen bygger på, heter Les Romanesques (av Rostand) och bygger på Shakespeares Romeo och Julia till exempel. I musikalen citeras fler av Shakespeares pjäser – både på ett korrekt och, får vi väl lov att säga, på ibland lite humoristiskt och mindre korrekt sätt…
Upphovspersonerna Tom Jones (inte sångaren från Wales) och Harvey Schmidt kom att skriva fler musikaler än The Fantasticks men ingen annan har blivit så känd och så mycket spelad.

Vad handlar The Fantasticks om?
Historien är relativt enkel – en slags omvänd Romeo och Juliaberättelse, kan man säga.                       Två pappor önskar att deras barn ska bli förälskade. Då de anser att barn inte gör som föräldrar säger utan tvärtom, har de hittat på en historia om att de är ovänner och har förbjudit sina barn att träffas. De har dessutom byggt en mur mellan sina trädgårdar för att ytterligare försvåra en romans. Givetvis har ungdomarna träffats ändå, tycke har uppstått och allt borde vara frid och fröjd, eller? Nja, det visar sig bli ganska besvärligt när papporna ska erkänna att de har lurats och ljugit för sina barn…

Tematik
 Hur ser relationen mellan barn och förälder ut? Hur känns det när ens kropp utvecklas i tonåren och hjärnan och känslolivet inte riktigt hänger med? Hur skulle det kännas att en förälder försöker styra ens livsval när det kommer till kärlek? Pjäsen tar upp allmänmänskliga tankar, känslor och problem. Ungdomarna i berättelsen mognar under pjäsens gång genom att utsätta sig för det som är livet bortom vardagstryggheten hemma allt speglat i naturen och i växtriket.
” Planterar man en rova får man en rova. Planterar man ett kålhuvud får man ett kålhuvud. Men barn är det en annan sak.” 

Några ord om hur,vad och varför…
Varför på Oktoberteatern och varför nu? Som teaterchef letar jag efter pjäser som kan passa på vår teater och vår ensemble. Gärna med inslag av gästande skådespelare, såklart.  När vi började prata om ett Shakespeareår på teatern, hade vi bestämt oss för att vi inte bara skulle spela pjäser av Shakespeare utan de kunde vara inspirerade av honom och hans berättelser. Jag kunde lätt se vår ensemble i några av rollerna i The Fantasticks, dessutom passar vår salong för den här typen av musikal, vi har bra akustik på scenen och vi hade dessutom möjlighet att använda oss av vår flygel. Som snart nog pensionerad musikalartist är jag givetvis svag för genren och längtade efter att erbjuda en musikal igen på Oktoberteaterns scen- senast var 1992, då med West Side Story.  

Om uppsättningen   
 Vår scenografi och våra kostymer är stiliserade med blinkningar åt 1960-talet. Jag hade önskat mig ett rutigt scengolv av Jonas Holmberg, som gjort scenografin, och han skapade ett snett lilarutigt golv som hjälper till med stiliseringen. Vi har använt skarpa tydliga färger i kostymerna som kontrasterar fint mot golvet som går i Fantasticks-lila. Flygeln är synligt placerad på scenen och vår kapellmästare deltar i spelet. Vi har inte valt att modernisera verket genom att exempelvis flytta handlingen till nutid. Min tanke är att de teman och livsval som karaktärerna gör är tydliga utan den typen av modernisering. Det finns delar i berättelsen där synen på män och kvinnor känns något daterad men det har vi försökt möta upp genom en varsam scenisk bearbetning.

Så här tänker vår kapellmästare, Anders Holtz, om musiken:
För att vara en av de mest kända musikalerna i Broadway-historien är The Fantasticks lite av en udda fågel. Som publik är man oftast van vid stora orkestrar och stor ensemble, allt för att berätta en historia med musikaliska förtecken. Men måste alltid det storvulna till för att det ska gripa tag i oss? The Fantasticks är bevis på motsatsen. I det lilla hittar vi det stora - ett höstlöv blir till en melodi, en gitarr blir till en manskvartett. Med en orkester bestående av 1 st pianist och en liten, men kärnfull ensemble gör vi Harvey Schmidts musik rättvisa. Harvey var runt 30 år fyllda när han skrev musiken, hans tredje musikal. Han fick en förtjänstfull Tony Award, 33 år senare, för just denna. Här finns många, fina sånger/teman och en av dem är den kända – Minns i november/Try ro remember.

Repetitoner, repetitoner repetitioner…
Vi började lite försiktigt i juni med en del sånginstudering. Sedan träffades vi igen i augusti och har arbetat hårt i sju veckor för att komma fram till premiär. Viktigt har varit att arbeta med sömlösa övergångar mellan sång, dans och dialog. I ensemblen ser ni tre av våra tillsvidareanställda och tre frilansande musikalartister/skådespelare samt givetvis kapellmästaren Zibbe som med varsam hand driver föreställningen framåt. För mig som regissör har arbetet varit enbart lustfyllt. Jag hoppas att ni ska tycka lika mycket om Luisa, Matt, Huck, Bell, Henry, Mortimer, El Gallo och givetvis vår orkester, som jag gör!

”Det börjar i skogen där duvorna kuttrar och löven börjar bli vaxgula.
Rankor slingrar sig om varandra som älskande par.
Försök att se det!
Men se det inte med era ögon.
Ögon är så kloka.
Se det med era andra sinnen!
Det är september, snart kommer regnet. En dag som gjord för förälskade.”
Välkomna till Oktoberteatern!

Mia/ Teaterchef och i detta fall även Regissör.

Ladda Ner LÄRARMATERIAL HÄR!

The Fantasticks av Tom Jones och Harvey Schmidt
Översättning Gösta Rybrant
Regi Mia Ringblom Hjertner
Koreografi Mia och ensemblen
Scenografi Jonas Holmberg
Kostym och måleri Märta Fallenius
Mask Mimmi Lindell
Ljusdesign Larra Larsén
Teknik Mattias Skantze
Rekvisita Pernilla Lindblå
Producent Annika Fridman
Teaterchef Mia Ringblom Hjertner
Rättigheter Music Theatre International

I rollerna:
El Gallo/berättaren                       
Johan Wennerstrand
Luisa                                                
Vilma Eklöv
Matt                                                
Gustav Gälsing
Huck, pojkens pappa                    
Dennis Önder
Bell, flickans pappa                       
Jonas Holmberg
Henry/Mortimer                           
Mariam Namow
Kapellmästare                               
Anders Zibbe Holtz

Offentliga speldatum 24/9, 29/9, 2/10, 6/10, 7/10, 21/10, 29/10, 30/10, 3/11, 6/11 och 9/11.

Foto: Jonas Holmberg/Mattias Skantze