Logo_medvitkant

TROLL PÅ TEATERN

Av Ninne Olsson efter Tove Janssons Troll i kulisserna

Under pandemiåret har stora saker hänt på den gamla dammiga teatern, alla har evakuerats och tvångsförflyttats av brandmyndigheten och ett udda, brokigt gäng har ramlat in i kulisserna. Vad som händer? Det vet ingen än. Men snart! För vi är redo.

Skolföreställningar hösten 2021:
27-29 oktober
Samtliga föreställningar börjar kl 10.00
Boka din klass genom att mejla till 
boka@oktoberteatern.se
Från åk 2 till åk 4.

Offentlig matiné 30/10 kl 13:00.


Tove, trollen och teatern.

”En liten viktlös, vild tös som hoppar av och an mellan scen och salong med en målarpyts i ena handen och en anteckningsbok i andra.”
Så berättar Toves goda vän, skådespelaren Birgitta Ulfsson om Tove under repetitionerna av Troll i kulisserna på Lilla Teatern i Helsingfors år 1958.
Tove älskade teatern, sa dom som kände henne. Efter ensamma dagar i sin ateljé var det en lycka för henne att få samarbeta med andra yrkesmänniskor. Det var en lycka att arbetsdagarna blev tolv timmar långa, att man inte hann äta, att man fick vara mitt i den elektrifierade spänningen inför en premiär där alltsammans kunde gå åt vilket håll som helst - succé eller fiasko. Att ha en katastrof som lurade i kulissen gjorde det extra underbart.
Vivica Bandler, Toves käresta, regisserade och på scenen fanns bl.a. Lasse Pöysti och Birgitta Ulfsson som Mumintrollet och Teaterråttan Emma. Erna Tauro satt vid pianot och skrev sånger och Tove skrev manus, gjorde scenografi och kostymskisser. Dom var alla goda vänner, äkta makar eller levde ihop ändå och dom skulle bli legendariska i det kulturarv som då skapades.
Det hade varit roligt att vara med. T. ex. när Bandler tyckte att Mumintrollets stora huvud begränsade hans mimik och bad Tove att skriva in en Brandmästare i pjäsen som med hjälp av en paragraf i Lagen om Fasadgranskning från 1722 kräver att näsor måste vara kortare än fyrtiofem centimeter och beordrar att huvudet måste av. Tove tyckte inte att det var något problem att plocka huvudet av Mumintrollet. Hon kände att ”muminandan” kunde skapas genom replikerna och ansåg att det var en större utmaning att få till en ram och en dramatik som höll ihop pjäsen.
Boken Farlig Midsommar låg till grund för den geniala pjäsidén. Ett vulkanutbrott som orsakat en översvämning i hela Mumindalen får alla att flyta iväg in på en teater. Ingen i sällskapet vet vad en teater är utom Teaterråttan Emma  som bor där och oroar sig för sin premiär av ödesdramat ”Brustna Skuggor”.
Inne på scenen finns dörrar som leder varken ut eller in, framrusande tåg som hörs men inte syns, stormar som kommer från ingenstans och försvinner igen, speglar där ingen kan se sig själv och där ett hunsat hembiträde plötsligt blir pjäsens primadonna i ljuskäglan från en strålkastare. 
Emma förklarar: På teater, och hör nu på vad jag säger, för det är viktigt. På teater visar man folk hur det kunde vara, och vad de längtar efter att vara, fast de inte törs. Visar vad de egentligen är. Till sin egen olycka. Uppfattat?
Föreställningen blev en stor succé och publiken var förtrollad. Efter Helsingfors gick den upp i Stockholm ett år senare och i Oslo 1960, där Tove hoppade upp på scenen och spelade Lejonets bakdel under ett gult täcke. Därefter ett otal gästspel, radioteater och tv-serier.
Troll på teatern, som den heter nu, är en kärleksförklaring till teatern - och en motståndspjäs.
Teatern som, evigt tycks det, omgiven av katastrofer, farsoter och allehanda hemula  attacker - ändå håller sig flytande på några brädor i det oemotståndliga, underbara tillstånd som bara Tove Jansson kan beskriva:

”För vi gjorde en måne av silver 
och en underbar krona av guld
och ett drama med rytande lejon
och ett tåg för effektens skull 
Det är mera än låtsas och leka,
för du kan vara alldeles viss
att vanliga rosor är bleka
mot en handmålad rosenkuliss”

Ninne Olsson

Av Tove Jansson
Regi Mia Ringblom Hjertner
Bearbetning Ninne Olsson

Filifjonkan Simon Mezher
Lilla My Mariam Namow
Teaterråttan Emma Louise Jervfors Turner
Mumintrollet Dennis Önder
Misan Ayla Kabaca/Mia Ringblom Hjertner

Scenbild Jonas Holmberg
Musik Erna Tauro och Jonas Holmberg
Ljus Tomas Larsén
Ljud Jonas Holmberg
Dekor Dekorverket
Attributör Anna Westman
Kostymdesign Eva Sommestad Holten (alla utom mumintrollet)
Mask Mimmi Lindell

Producent Annika Fridman 
Teaterförlag Colombine 
Teaterchef Mia Ringblom Hjertner

Tack till Malmö Opera och Västmanlands teater för kostymhjälp!
Familjeföreställningar 
Lördag 30 oktober kl 13.00
Biljettpriser:
Barn 95 SEK
Pensionär 140 SEK
Ordinarie 170 SEK

Rekommenderas från 5 år. 
För biljetter och mer information 08-550 370 70, telefontid tis-fre 10-17
eller www.oktoberteatern.se
Föreställningen är ca 55 minuter utan paus. 
Produced by special arrangement with Agency North Ltd and Moomin Characters Ltd.

Foto: Jonas Holmberg